TarbiyyaH CintA

WheRe TruE MukmiNs aRe cReAted..

Bismillahi awwalu wal akhirin. Assalamualaikum warahmatullah…selawat dan salam saya panjatkan ke atas junjungan mulia Utusan Wahyu Allah Azza Wajalla, Nabi Muhammad SAW…

Syukur embun dhuha yang bertasbih memuji alam Allah yang penuh indah…indah nya embun dhuha pagi ini seindah fajar yang menyinari pagi hari lahir seorang insan bernama umi yang ku kasihi...semoga dhuha kali ini menjadi titik tolak kebahagiaan umi bersama insan yang umi cintai… meningkatnya usia kita maka meningkatlah usia kematangan kita...dan maka sesungguhnya Allah itu maha bijaksana yang akan sentiasa menguji kita selaku hambanya..sesuai dgn firmanNya, mengikut kemampuan hambaNya tanda kasih dan cintaNya pada kita...maka sesungguhnya jangan lah kita terlalu bersedih dan terlalu gembira dangan apa yang kita kecapi...

umi, umi sihat...? ayi berharap umi di sana berada dalam kesejahteraan dan sentiasa berada dalam lingkungan barakah Allah...umi..ayi minta maaf tau..sebab ayi dah lama tak kirimkan khabar kat umi dan keluarga di malaysia...ayi tahu ..umi marahkan ayi..ayi tak selalu telefon umi...ayi sedar..ayi terlalu sibuk dengan studies ayi...ayi sedar yang ayi dah buat umi kecik hati dgn ayi...umi...jangan marah kan ayi lagi tau...ayi perlukan umi..ayi tak nak kehilangn umi...

umi , umi tahu tak umi...sejak kebelakangan ni..ayi selalu tertekan..ayi ada banyak masalh dgn kawan2 ayi..ayi baru hilang kawan yang ayi sayang...umi nak tahu lagi...sejak dua menjak ni..ayi tak boleh fokus pada pelajaran ayi...baru2 ni..ayi dapat markah teruk sangat...nasib baik pensyarah tu tolong ayi...

umi, ayi rasa ini semua salah ayi...ayi asyik pentingkan benda yang lain..tapi ayi abaikan umi ...ayi dah abaikan umi,..yang selama ketiadaan ayi , umi selalu doakan ayi..umi tak pernah lupa doa untuk ayi spy ayi berjaya jadi doktor suatu hari nanti...tapi ayi khilaf umi...ayi dah buat kesalahan terbesar dalam hidup ayi...ayi dah abaikan perasaan umi..ayi dah lukakan hati umi yang selama ini banyak berkorban demi makan minum ayi, demi pelajaran ayi...demi kebahagiaan ayi...

umi nak tahu tak..hari tu kan..dua tiga kali ayi mimpikan umi..ayi mimpi yang ayi cium tangan umi sambil menangis...umi menangis depan ayi..ayi pun menangis jugak dekat umi..umi peluk ayi erat2...sambil umi ucapkan dkat ayi...umi sayangkan ayi...ayi terkedu...sebab selama ini..ayi tak pernah ucapkan kata2 sayang dan cinta pada umi...ayi rindu sangat dekat umi..ayi sayang kan umi..dunia akhirat...ayi tak tipu umi tau...

suatu malam..ayi mimpikan umi lagi..ayi mimpi yang umi dah meninggal...semua ahli keluarga kita meratap kesedihan pemergian umi ke rahmatullah...ada suara halus yang menyuruh ayi berdoa..supaya umi dikembalikan ke dunia semula...ayi ikut suara itu..tapi ayi tak boleh ucapkan kata2 doa..mulut ayi seperti disekat...beberapa kali ayi cuba untuk ucapkan kalimah syahadah..tapi tak berjaya.,umi..sejak itu..ayi mula sedar..ayi tak boleh kehilangn umi saat ini...ayi amat perlukan doa dan kasih umi..kasih seorang wanita bernama umi..amat bernilai buat ayi saat ini...ayi perlukan restu dan redha umi...inilah yang diajarkan oleh agama Muhammad...

"Redha Allah bergantung kepada redha kedua-dua orang tuanya, murka Allah bergantung kepada murka kedua- dua orang tuanya.."

umi,, ayi takut kalau2 umi tak redha ayi masuk syurga dengan umi nanti...ayi tak nak masuk neraka umi,, ayi nak masuk syudga sama2 dgn umi..ayi tahu Nabi kita ajar bahawa syurga berada di bawah telapak kaki ibu..restu ayi yer umi...

umi,, bulan depan ayi pulang ke malaysia yer...ayi dah tak sabar nak peluk umi..nak cium dahi umi..izinkan ayi cium kaki umi...saat ini..ayi hanya teringatkan umi jer...ayi tak sabar nak rasa makanan umi ..ayi rindu sangat nak makan laksa pedas umi, sambal ayam umi...masak lemak umi...takpe nanti bila ayi balik, ayi nak masak pulak untuk umi..alaaa.. nanti kalau tak sedap nanti umi jangan lah gelakkan ayi yer....hehe...

Umi..ayi nak minta diri dulu ye..umi jaga diri baik2 tau..jaga kesihatan umi.. jaga iman dan taqwa sekali...ayi minta maaf ..sebab ayi tak dapat sambut hari jadi umi yang ke 55...ayi kene belajar jauh...ayi nak jadi doktor berjaya suatu hari nanti...lepastuh ayi nak jaga umi...umi..jangan sedih2 yer,...kalau umi sedih. ayi lagi sedih..sebab ayi tak dapat jaga umi waktu2 macam ni..ayi takut kalau2 ayi tak sempat jaga umi...nauzubillah..Ya Allah..tolong lah hambamu ini diberikan kekuatan dan kesempatan untuk aku menjaga ibuku ya Allah....

umi...bulan ni ayi exam akhir..umi doakan kejayaan ayi yer..daoakan ayi dapat anugerah dekan lagi tau...umi..kalau ayi tak dapat dekan..umi jangan kecewa dgn ayi tau...ayi dah buat yang semampu ayi..ayi dah cuba yang terbaik...akhir madah dari ayi...ayi kirimkan doa buat umi...


Rohani binti Mohamad ialah ibu yang ayi sayang dan cinta dengan niat ehsan kerana Allah..

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم


Ya الله ,umi saya yang sedang membaca ini adalah umi yg soleh ,kuat ,sabar,comel,ambil berat tentang saya,.. sayangilah dia serta kasihilah dia. bantu tingkatkan kehidupannya, mudahkan rezekinya,sehatkn badannya. Jika dia melangkah,selamatkanlah dia, mudahkan langkahnya, urusannya..ya Allah, lembutkalh hatinya agar menerima aku sbagai waladnya yang baik dan soleh agar dia dpt memimpinku di atas jalanMu menuju pintu syurgaMu..

أَمِِيْن يَا رَبَّ العَالَمِين




SANAH HELWAH Umi...

Mukmin ar Rijal...


Lafaz Bismillah kubuka kan....
As Salam....
suara halus itu bertanya pada batin sesakku..." azhari, apa yang awak nak dalam hidup awak sebenarnya...?..awak nak apa...?
awak nak nama..?
awak nak kan siqah..?
awak nak kesenangan dunia?
atau awak nak apa yang awak tak patut capai dalam hidup awak..?"

hati ini sukar untuk melafazkan tuntutan hati yang sebenarnya...walaupun naluri suci yang tiba- tiba hadir menjelma menyapa..memberhentikan lamunanku...

naluri itu datang dan bertanya lagi...." azhari...,, adakah awak tak suka dengan takdir yang Allah tentukan untuk awak....?" hati nakalku membalas langsung naluri itu" tidak...aku bersyukur apa yang aku dapat..!! kenapa cakap macam tuh...?.." ternyata jiwa ku menafikan perasaan itu....syaitan yang seakan berbisik di kotak kecil hati jahatku pasti gabra dgn jawapanku....namun inilah fitrah manusia..yang sentiasa teringin tuntutan batinnya dipenuhi....sukar untuk aku menjawab pertanyaanny dengan hati yang melapangkan iman....tanpa sedar,, jiwaku basah dengan linangan kesedihan mengenangkan nasib malang yang harus aku terima dengan penuh redha....

anda mungkin akan tidak faham...mungkin juga anda faham...dan mengalami hal yang sama....sebagai insan bumi yang lemah...saya tidak dapat lari daripada segala ujian dan dugaan daripadaNya...hati ini juga masih lagi kurang mempelajari erti sabar dan ikhlas terhadap ujian yang menimpa diri ini...

naluri suci itu menyahut dan memujukku dengan suara merdu pujukannya...

" Azhari...awak perlu ingat dan simpan kata- kata ini dalam- dalam dekat hati awak.....awak itu hamba Allah ..ciptaan Nya...awak dah faham....setiap hambanya pasti tidak akan terlepas dari cubaanNya....awak sepatutnya rasa bersyukur..sebab Allah menguji awak dengan pelbagai cubaan....kerana awak perlu tahu...bahawa inilah yang dikatakan cinta Allah terhadap hambanya...kalau Allah tak cintakan awak...Dia pasti tinggalkan awak...Dia pasti tak mahu uji awak...dan awak tahukan bahawa sesungguhnya dengan cara inilah keimanan awak akan diuji olehNya....

naluri itu membalas lagi..." awak ingat tak azhari...setiap hari awak berdoa..agar Allah berikan awak kekuatan agar awak boleh mengahadapi kesusahan yang awak alami ini dengan tenang dan sabar....?..maka kerana itu awak harus faham....untuk menguatkan iman dan jati diri awak,...Allah timpakan ke atas awak dengn kesusahan di dunia...sesungguhnya Allah mendengar setiap ucapan awak....

"Dan apabila hamba- hambaku bertanya kepadamu (Muhammad), maka sesungguhnya aku dekat. Aku kabulkan permohonan doa orang yang berdoa kepadaku.Hendaklah mereka memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku agar mereka memperoleh kejayaan..." Al- Baqarah:186

ingat lah azhari...pertolongan Allah itu sangat dekat dengan awak...Mungkin tidak semua doa awak alan dimakbulkan....tetapi awak perlu ingat...bahawa takdir Allah itu telah tercatat di luh mahfuz sejak azali..sejak jasad awak belum lagi ditiupkan dengan ruh...maka segalanya telah tersedia ....jangan lah awak terlalu bersedih dan terlalu bergmbira dengan apa yang awak kecapi saat ini...ketahuilah dunia ini hanya permainan dan senda gurauNya....ingat lah kata-kata ini...

"Instead we ask Him for a tough Iman, He gives us a strong trouble and pain... instead we ask Him for strength in front, He gives us dificulties in hand, perhaps..we unfortunately won't get what we want in life but He gives us what we need indeed..."


sabar lah azhari...ikhlaskan lah hidup awak kerana Allah....la tahzan...la takhauf...innalaha maana....ikhlas la....janji Allah itu pasti....



blog list

Powered by Blogger.

Followers

sEkilaS IsLah

My photo
"Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setetes embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus, tumbuhlah oleh karena embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji..." Hamka
There was an error in this gadget

Apa kata anda?


ShoutMix chat widget

Ahlan Wassahalan